Les 3 AAA del període d'adaptació per establir vincles de confiança entre els adults

Acolliment - Acompanyament - Adaptació

Un any més iniciem un període on els sentiments, els canvis emocionals, l'organització familiar, el tancament del període de vacances d'estiu i les expectatives per aquest nou curs afloren amb intensitat.

ADAPTACIÓ DE L'EQUIP EDUCATIU (és vàlid per a qualsevol equip de mestres, tan a escola bressol, infantil, primària, secundària...)

Segons els propòsits de l'equip educatiu per aquest nou curs, una manera d'acompanyar-se unes al les altres, entre companys/es de feina, per facilitar la comunicació, per crear proximitat entre el grup de mestres, practicar la comunicació assertiva i empàtica proposo la seqüent dinàmica:
Dins una cistella, panera o pot cada membre de l'equip educatiu escriurà el seu nom, doblegarà el paper i l'afegirà dins el recipient escollit.
Per altra banda cada membre de l'equip educatiu es proposarà un objectiu d'autocreixement, enfocant-se en el seu rol en la seva tasca educativa, i l'escriurà en un paper.
Tot seguit cada membre de l'equip escollirà amb els ulls tancats, un dels noms del recipient. Llegirà en veu alta el nom de la companya i aquesta serà la que l'acompanyarà i ajudarà a que aconsegueixi l'objectiu proposat durant el curs. Mensualment, dins la reunió d'equip podreu fer supervisió i valoració de l'objectiu proposat per cada membre del grup i compartir si us està essent fàcil o difícil dur-lo a terme, acompanyar a aquella persona (companya) i posar paraules a l'evolució. Ja que, per molt petita que sigui l'evolució, ja hi és des del moment que us proposeu i accepteu esser acompanyades. 
Per a més informació o aclaració de la dinàmica i la seva temporalitat podeu posar-vos en contacte amb mi via mail infodarimunoz@gmail.com


ADAPTACIÓ DE LES FAMÍLIES A L'ESCOLA 0-3

És important que les famílies es sentin acollides. Si Acollim a la família sencera, l'infant també es sentirà acollit. Possibilitem que les famílies entrin dins l'aula durant aquest període de transició. Tenim tendència a "fer", sembla que si no "fem" connectem amb el patiment i/o magnifiquem algunes situacions.
Una proposta per Acollir i alhora Acompanyar a les famílies dins l'aula és fer-les partíceps cosint i confeccionant saquets de diferents textures, pilotes de feltre o altre material per a què més tard els infants puguin manipular i gaudir durant les estones de joc. Qui no tingui "art" per cosir o confeccionar material també podeu proposar que aquella mare o pare escrigui un CONTE PERSONAL on pugui descriure tot el que està veient en el moment present, com es mou el seu fill/a, quines accions fa, amb qui interactua i com ho fa, quins objectes li interessen, els explora amb la mà, amb la boca? o li interessa més explorar el seu propi cos? més tard aquest CONTE PERSONAL podrà afegir-hi fotos a casa. És molt important cuidar a les famílies, fent-les sentir com a casa. De fet el significat de LLAR "s'usa per designar a un lloc on un individu o grup habita creant la sensació de seguretat i calma".

Dos lectures que recomano com a mare i com a professional:
- Com hem de parlar perquè els fills escoltin, com hem d'escoltar perquè els fills parlin. Adele Faber i Elaine Mazlish. Editorial Medici.
- Dir NO per amor. Jespeer Juul. Editorial Herder

A totes les famílies, mestres i professionals de l'educació, aquest curs desitjo que aprenguem a escoltar-nos per saber escoltar, amb tots els sentits. Bon inici de curs!

Dari Muñoz

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada